Event calendar

Inga händelser på kommande

Fornminnesföreningens tre senaste ordförande var alla på plats på Forngårdsdagen 2016. Fr. v. Rolf Wessman, Kaj-Mikael Wredlund, Joakim Högström

Föreläsning om utgrävningarna kring Raseborgs slott, 7.10.2017 kl. 14 på Tunaborg

Sommaren är nu förbi och vi kan med glädje konstatera att vi i år slog deltagarrekord för vår sommarutfärd, mycket tack vare det goda samarbetet med Snappertuna krigsveteraner. Ett fyrtiotal medlemmar samlades i början av juli nere vid det nyrenoverade och nyöppnade frontmuseet i Lappvik.

Även vår utställning på Snappertunadagen har fått väldigt god feedback. Det högaktuella temat ”Snappertuna under 100 år” med både bilder och föremål hade kanske förtjänat att stå framme lite längre än bara en dag, men tyvärr hade vi ju inte möjlighet till det.

På Forngårdsdagen höll vi Café Einar öppet och hjälpte även till med att planera årets utställing Från ax till hålkaka.

Bilder från Snappertunadagen och Forngårdsdagen hittar ni via länken nedan.

Bilder

Innan vi förklarar säsongen avslutad vill vi bjuda in våra medlemmar och allmänheten till en föreläsning på Tunaborg lördagen den 7 oktober kl. 14.00–16.00. Arkeolog och utgrävningsledare Georg Haggrén kommer att berätta om utgrävningarna nere vid Raseborgs slott; såväl om resultaten så här långt samt om framtidsplanerna. Föreläsningen är gratis för alla men Café Einar håller öppet för dagen och säljer kaffe med tilltugg för 5 €.

Föredrag av Tomy Karlsson 13.11.2016

Krigsveteranerna har sitt höstmöte söndagen den 13.11 församlingshemmet i Snappertuna. Som föredragshållare har de Tomy Karlsson från Hangö och fornminnesföreningens medlemmar är inbjudna att lyssna. Det börjar med kaffe kl. 13.30 som församlingen bjuder på. Karlsson har skrivit om Hangös historia och kommer att sälja sin bok på plats.

Snappertunadagen 2016

Snappertunadagen firades den 6.8.2016 trots dystra väderutsikter på en mestadels solig slottsäng och med ett tusental besökare. Liksom ifjol var Fornminnesföreningens tävling med gamla bilder väldigt populär, även om många tyckte den var i svåraste laget. I år behövde inte lotten avgöra vinnaren eftersom topptrion alla var ensamma på sina resultat. Harriet Högström vann tävlingen med 13 rätt av 15 möjliga och fick därmed ta emot Sven Stenlunds bok om Jussarö som pris. Hedersomnämnanden förtjänar Iris Qvarnström som blev tvåa med 12 rätt och Sture Liljeberg som blev trea med 11 rätt.

Klicka bilden nedan för större bild. De rätta svaren var:

1. Karis (gamla apoteket)
2. Fiskars
3. Snappertuna
4. Ekenäs (Brötesvägen)
5. Pojo
6. Svartå (Gerknäs station)
7. Billnäs
8. Ekenäs landskommun (Jussarö)
9. Fagervik
10. Bromarv
11. Ingå
12. Snappertuna
13. Ekenäs (Metodistkyrkan, riven)
14. Lappvik (Sjömansro)
15. Ekenäs (infarten vid Werners ramfabrik)

Utfärd till Björn "Nalle" Lindqvists museum i Skogböle den 7.7.2016

Fornminnesföreningen besökte Nalle Lindqvist på Skogböle station torsdagen den 7.7. Inbjudna var även Snappertuna krigsveteraner och sammanlagt var vi ett gäng på 17 personer som fick bekanta oss med Nalles samling.

Museet håller Nalle uppe på beställing, utan att egentligen idka någon marknadsföring. Han har ett genuint intresse för gamla föremål och historia och de flesta föremålen har han skaffat själv. Till samlingarna hör allt från gamla jordbruksföremål till "kroglivsmemorabilia" från Ekenäs. Det kanske största och mest unika föremålet stöter man på genast när kommer in i museibyggnaden. Det är en djonk som härstammar från Hongkong och som nu står restaurerad tryggt under tak. Utanför finns den gamla miniatyrtågbanan från Stallörsparken i Ekenäs, och den brukar Nalle starta då det kommer yngre besökare.

Ett stort tack till alla som deltog och till kvällens värd, Nalle!

Klicka här för att se mera  bilder

Forngårdsdagen den 12.6.2016

Årets forngårdsdag gick av stapeln lördagen den 12.6 i soligt och stundtals även varmt väder. Dagen inleddes med en kort andakt som leddes av församlingspastor Ann-Sofi Storbacka och kantor Sofia Lindroos varefter Svante Lindholm förlänades med Finlands svenska hembygdsförbund förtjänstplakett, som beviljats honom för hans många gärningar för hembygden.

Årets utställning på forngården heter Det gröna guldets avverkare och är en låneutställning från Gillesgårdens lantbruks- och hembygdsmuseum i Pojo. Utställningen beskriver skogsarbetets och skogsvårdens utveckling. I anknytning till temat ordnades en vedtravningstävling där de deltagande lagen skulle rada ved i så kallade "mottin". Det blev en jämna tävling mellan Snappertuna fornminnesförening, Folkhälsan i Snappertuna och Hembygdens vänner i Snappertuna. Så jämn att domaren hamnade be publiken om hjäp med att utse en vinnare. Fornminnesföreningen röstades fram till segrare medan de två övriga delade på andra platsen.

Malmbacka sålde kol och förevisade foton från kolarbyn, Nisse Rosenqvist demonstrerade sin pärthyvel och Jonathan Rosenqvist höll smedjan varm. En ny aktör för i årvar var Sixten Öhman som sålde och visade upp sina motorsågstillverkade skulpturer. Fornminnesföreingen sålde kaffe med tillbehör smat grillkorv.

Totalt räknades ca. 150 besökare, vilket arrangörerna är mycket nöjda med.

Vårmöte den 6.3.2016

Vid föreningens årsmöte i mars återvaldes styrelsen i sin helhet, inklusive ordförande. Förutom stadgeenliga ärenden behandlades även styrelsens förslag till nya stadgar för föreningen. Årsmötet kunde enhälligt godkänna förslaget och de nya stadgarna finns att läsa på hemsidan under fliken Dokument - http://snappertuna.hembygd.webbhuset.fi/dokument/

Där kan ni också laddar  de senaste medlemsbreven och i kalenderbalken till vänster ser ni sommarens evenemang!

Bildtävling på Snappertundagen 2015

Segraren i Fornminnesföreningens tävling vid årets Snappertunadag är Barbara Rosenqvist-Petterson med elva rätt av tolv möjliga. Barbara vann utlottningen mot Anki Österlund, Jan Lindroos, Eva Tallroth och Maria Tallroth-Kämppi, som även de hade 11 rätt i tävlingen. Som pris fick hon boken Till bords med Jean Sibelius av Ritva och Risto Lehmusoksa.

Tävlingen gick ut på att para ihop rätt vykort med rätt ort i Västnyland. Två av vykorten (nummer 6 och 10) var överlopps och hade inget rätt svarsalternativ på svarsblanketten. Rätt svarsrad lyder enligt följande: 1.Hangö 2.Bromarv 3.Ekenäs 4.Fiskars 5.Tenala (6.Högsand) 7.Sjundeå 8.Pojo kby 9.Karis (10.Sällvik) 11.Fagervik 12.Snappertuna 13.Ingå 14.Billnäs

Klicka bilden nedan för att förstora bilderna.

1.Hangö 2.Bromarv 3.Ekenäs 4.Fiskars 5.Tenala 6.Högsand 7.Sjundeå 8.Pojo kby 9.Karis 10.Sällvik 11.Fagervik 12.Snappertuna 13.Ingå 14.Billnäs

Snappertuna Fornminnesförening r.f.- en medlem av Finlands Svenska Hembygdsförbund FSH r.f.